.
Open Dag in Utrecht op Zaterdag 4 mei 2024

Kees Voorhoeve is studiecoördinator van de Opleiding Spiritualiteit en Zingeving van de Academie voor Geesteswetenschappen 
en geeft voorlichting over de opleiding. Klik voor meer info

Ontwaken tot ons ware zelf

De kernregel van de gelofte van de mensheid luidt: ‘ontwaken tot ons ware zelf’.
Dit ontwaken tot het ware zelf is niet iets dat ik louter met mijn hoofd heb uitgedacht of alleen maar heb gevoeld. Ik heb het ervaren met heel mijn lichaam en heel mijn geest.

We peilen onze feitelijke manier van bestaan. En op de bodem daarvan botsen we op een absoluut geen uitweg hebben, geen uitweg zien. We breken van binnenuit door deze wijze van bestaan heen en bevestigen daarmee een nieuw en herboren zelf.

Ik zou dit kunnen uitdrukken in woorden: ‘totaal in het nauw gedreven breken we door’.
En in dit doorbreken veranderen we. Dit betekent sterven en opnieuw geboren worden.

~Hisamatsu 

Uit: Kloppen waar geen poort is. Linji, Hisamatsu, Sjestov en Plotinus
Ton Lathouwers. Asoka